Persbericht: Daniël Ost levert met het boek ‘Meesterschap’ zijn professioneel testament af

Bloemsierkunstenaar bekroond als lid van ‘The Order of the Rising Sun’

Sint Niklaas - Daniël Ost, ‘s werelds bekendste bloemsierkunstenaar, stelt vandaag met trots zijn ‘Magnum Opus’ voor aan genodigden en pers. Het boek ‘Meesterschap’ is het verzamelwerk van de absolute topstukken die Ost de voorbije 30 jaar creëerde. Het lijvige werk verschijnt eveneens in een bijzondere gelimiteerde versie. Het kunstenaarsboek ‘Daniel Ost: The Master’ is een collectors item van maar liefst 13 kilo dat werd vervaardigd uit unieke materialen. Het werk zal tijdens de boekvoorstelling worden tentoongesteld in aanwezigheid van Masafumi Ishii, de ambassadeur van Japan die aankondigt dat Daniël Ost wordt opgenomen in ‘The Order of the Rising Sun’, één van de meest prestigieuze onderscheidingen in Japan die slechts uitzonderlijk wordt toegekend.

De Belgische Daniël Ost wordt beschouwd als de grootste bloemkunstenaar ter wereld. Zijn laatste boek Meesterschap is dan ook de parel op de kroon van een prachtige carrière waarmee Daniël Ost de wereld van het bloemschikken naar zijn hand heeft gezet. Dankzij zijn unieke stijl, waarmee hij oost en west met elkaar verbindt, is hij erin geslaagd om zich te profileren als één van de meest vooraanstaande bloembinders en -designers. Onder zijn klanten bevinden zich meerdere koninklijke families, evenals diverse beroemdheden en modeontwerpers. Het werk van Daniël Ost was al te zien op verschillende internationale kunsttentoonstellingen, in tempels en ambassades.

‘Meesterschap’ is een eigenhandige selectie van deze formidabele florist. Meer dan 80 inspirerende projecten worden weergegeven in 500 beelden die voor de eerste keer voorzien zijn van begeleidende teksten. Dit laatste boek van Daniël Ost geeft de lezer een inzicht in een bloemenwereld die esthetische perfectie benadert en omvat nooit eerder vertoonde beelden.

Het boek is van Belgische makelij en wordt uitgegeven in de 3 landstalen en het Engels, en de eerste druk omvat 16.000 exemplaren waarvan 4.000 exemplaren in het Nederlands. Voor dit bijzondere werk werd een beroep gedaan op Jan Martens, oprichter van het Mercatorfonds, die samen met Daniël Ost dit project in goede banen heeft geleid. De uitgave is in handen van Phaidon (Engels), Lannoo (Nederlands), Les Arènes (Frans) en Elisabeth Sandmann Verlag (Duits).

Uniek kunstenaarsboek

Daniël Ost ontwierp eveneens een unieke uitgave van het boek The Master. Het kunstenaarsboek is wereldwijd gelimiteerd op 200 exemplaren en vervaardigd uit unieke materialen (een kaft met Japanse lak, een doorsnede van de Australische ‘Banksia’, papier van Scheufelen). Verder werd elk boek persoonlijk gesigneerd op de authentieke Japanse wijze (niet met de handtekening maar met een afdruk van de handen). De kostprijs van dit boek is €2.500 en een echt collector’s item voor de liefhebber en verzamelaar.

The Order of the Rising Sun

Het boek wordt vandaag voorgesteld in aanwezigheid van Masafumi Ishii. De ambassadeur van Japan zal aankondigen dat Daniël Ost als eerste Belg ooit bekroond zal worden als lid van ‘The Order of The Rising Sun met een ‘Gold Rays with Rosette’ insigne. Deze Japanse orde ontstond in 1875 en wordt enkel zeer uitzonderlijk toegekend aan personen die zich onderscheiden in hun vakgebied. Deze unieke eer is de ultieme bekroning voor Ost als promotor en uithangbord van de Japanse cultuur. “Toen ik meer dan dertig jaar geleden voor de eerste maal in Japan kwam, was het liefde op het eerste gezicht. Voor de mensen, voor de bloemen en planten, voor de natuur en cultuur. Mijn ontmoeting met Japan heeft mij diepgaand beïnvloed, als bloembinder én als mens. Ik ben zeer vereerd om deze titel in ontvangst te mogen nemen.”, aldus Daniël Ost.

Praktische Informatie

Het boek Daniel Ost: Meesterschap is vanaf 19 november te koop in de winkels van Daniël Ost en in de boekhandel. Prijs: 69 euro. Signeersessies op 21 en 22 november tussen 13u30 en 15u in de winkel in Sint-Niklaas. Limited Edition enkel op aanvraag te koop zolang de voorraad strekt.

Daniël Ost Brussel:
Koningsstraat 13, 1000 Brussel

Daniël Ost Sint-Niklaas:
Onze-Lieve-Vrouwplein 26, 9100 Sint-Niklaas

www.danielost.be

Perscontact voor meer informatie, reviewexemplaren, beeldmateriaal en interviewaanvragen:

Wavemakers PR & Communications
Elke De Mayer